Żłobek

Ikona telefonu Tel. 604 472 570

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Przedszkole

Ikona telefonu Tel. 535 172 235

Jak prawidłowo budować relacje z dzieckiem?

Trwałe relacje z dzieckiem opierają się przede wszystkim na zrozumieniu i akceptacji. Warto pamiętać o pozytywnej komunikacji, aktywnym słuchaniu najmłodszych, szczerości i szacunku. Dzięki temu łatwiej będzie zmierzyć się z trudami wychowania, zdobyć doświadczenia i wiedzę, które pozwolą im uniknąć pomyłek. Jak tego dokonać?

Uważne słuchanie i wyrażanie emocji

Uważne słuchanie to jedna z najważniejszych zasad. Pozwala dziecku mówić o tym, co dla niego ważne. Należy mu zatem dać przestrzeń do swobodnej wypowiedzi, poświęcić uwagę i wykazać zainteresowanie. To, czego należy unikać podczas rozmowy, to podpowiadanie, dopowiadanie zdań, przeglądanie Internetu itp. Warto zadawać pytania i odpowiadać, brać czynny udział w konwersacji. Należy zwracać uwagę nawet na drobiazgi, gdyż coś z pozoru błahego dla dorosłego, może być bardzo ważne dla dziecka. Powinno ono mieć poczucie, że jest rozumiane i istotne, podobnie jak jego sprawy i problemy.

Specjaliści naszego  przedszkola z Sosnowca wskazują również, że ważna jest umiejętność okazywania emocji. Mówienie o nich i nazywanie ich to podstawa budowania trwałych relacji.  Dzięki temu możemy określić, które zachowania są irytujące, a które powodują smutek lub złość. Trzeba zwrócić uwagę, by przesadnie nie krytykować i by chwalić, jeśli są ku temu powody.

Wzajemny szacunek

Szacunek okazywany podczas rozmowy jest równie ważny. Nie można lekceważyć opinii i wypowiedzi dziecka, nawet jeśli wydają się one infantylne, nieprawdziwe czy niesłuszne. Należy unikać protekcjonalnego podejścia, komentarzy typu: „będziesz starszy to zrozumiesz”, „a co ty możesz wiedzieć o życiu”. Takie zdania zakłócają komunikację, sprawiają, że młodzi ludzie czują się mało ważni, a nawet upokorzeni. Nie sprzyja to szczerym rozmowom i zacieśnianiu więzi.