Nauka pływania dla dzieci. Indywidualnie czy grupowo?
Rodzice zapisujący swoje szkraby na lekcje nauki pływania, często zastanawiają się, czy lepszym pomysłem są zajęcia grupowe, gdzie dziecko będzie uczyło się wraz z rówieśnikami, czy może lepiej wybrać lekcje indywidualne, na których maluch będzie ćwiczył tylko z instruktorem. Dokonując wyboru, warto wziąć pod uwagę indywidualne predyspozycje dziecka.
Zajęcia grupowe
Nauka pływania w grupie dla wielu dzieci jest przyjemniejsza i bardziej motywująca. Maluchy rywalizują ze sobą i chętnie wzajemnie się naśladują. Przebywanie w gronie rówieśników traktują jak przyjemną zabawę, a nie przykry obowiązek. Tak jak wspominaliśmy, należy jednak wziąć pod uwagę charakter malucha. Są bowiem dzieci, które źle znoszą konkurowanie ze sobą, a zwłaszcza – przegrywanie. Dla tych maluchów porażka przy pierwszym lub drugim ćwiczeniu może być deprymująca, a szkrab szybko zniechęci się do nauki, twierdząc, że jest najsłabszy w grupie. W przypadku dzieci, które za rywalizacją nie przepadają, bądź też są bardziej skupione podczas pracy w pojedynkę, lepiej jest rozważyć zajęcia indywidualne. Doświadczeni instruktorzy prowadzący zajęcia dla dzieci często już po pierwszej lekcji są w stanie wskazać maluchy, które nie są stworzone do nauki w grupie.
Zajęcia indywidualne
Na zajęciach indywidualnych instruktor jest w stanie poświęcić danemu dziecku 100% czasu. Maluch skupia się na wykonywanych zadaniach, nie obserwuje i nie porównuje się z rówieśnikami. Dla wielu dzieci zajęcia sam na sam z instruktorem są więc o wiele mniej stresujące, a nauka – bardziej wydajna. Wadą tego rozwiązania jest fakt, że nauka indywidualna jest zazwyczaj droższa, niż ta w grupie. Często rodzice zaczynają od zapisania malucha na próbne zajęcia grupowe, po których pytają instruktora o jego opinię i sami próbują dopytać dziecko, czy mu się podobało. Jeśli zajdzie taka potrzeba, zawsze można przenieść szkraba na zajęcia indywidualne nawet po kilku lekcjach z innymi dziećmi. Czasami mamy do czynienia z sytuacją odwrotną: maluch, po nabraniu pewności siebie na lekcjach sam na sam z instruktorem, chce dopisać się do zajęć grupowych, by ćwiczyć z innymi dziećmi.