Żłobek

Ikona telefonu Tel. 604 472 570

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Przedszkole

Ikona telefonu Tel. 535 172 235

dzieci ubrane jak koty

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK 2020 r. w GRUPIE 3 - LATKÓW „Jeżyki”

Anna Galuba – Tabak
Katarzyna Terlecka

Tematyka:

  • Bezpieczna droga do przedszkola.
  • Lubimy owoce i warzywa.
  • Jesienna przyroda i koszyk Pani Jesieni.

 

Treści programowe:

1. PRZYGODA NA ULICY

  • oglądanie książeczek dziecięcych ze szczególnym zwróceniem uwagi na ilustracje przedstawiające ruch drogowy i pojazdy;
  • słuchanie opowiadania  I. Salach „Przygoda na ulicy”; poznanie przygody Grzesia oraz skutków nieodpowiedniego zachowania się chłopca.; uświadomienie dzieciom faktu,
    że w kłopotliwej sytuacji można prosić o pomoc policjanta; wprowadzenie pojęć „ulica”, „jezdnia”; zabawy klockami „Budujemy ulicę”

WIRTUALNA WYCIECZKA NA SKRZYŻOWANIE

  • wysłuchanie wiersza H. Łochockiej „Regularny ruch”– przedstawienie dzieciom zasad przechodzenia przez jezdnię
    w dozwolonych miejscach (pasy, sygnalizator świetlny);
  • oglądanie filmu ze skrzyżowaniem ulic w celu obserwacji ruchu ulicznego oraz poznania elementarnych zasad ruchu drogowego; nauka chodzenia prawą stroną chodnika, przechodzenia przez ulicę w wyznaczonym miejscu; wprowadzenie określenia „zebra” i „sygnalizator” – rozpoznawanie koloru czerwonego  i zielonego; zestaw ćwiczeń  ruchowych wg I. Salach str. 50;
  • „Ściana pełna liter” wg metody I. Majchrzak – umieszczenie alfabetu demonstracyjnego na wysokości wzroku dzieci.

KOLOROWE  KÓŁKA

  • zabawy manipulacyjne z wykorzystaniem mozaiki geometrycznej – kółka małe i duże; słuchanie wiersza  „Sygnalizator świetlny”  w celu utrwalenia kolorów; zabawa dydaktyczna „Kolorowe kółka” - wyszukiwanie z mozaiki kółek czerwonych i zielonych; porównywanie liczebności zbiorów kółek: dużo – mało; karta pracy – zamalowywanie kółek w sygnalizatorze świetlnym;
  • zabawa ortofoniczna „Odgłosy ulicy” – ćwiczenia narządu mowy na zgłoskach: ti, tu, dzyń poprzez naśladowanie odgłosu pojazdów;
  • zabawa ruchowa z elementami biegu „Samochody” oraz orientacyjno – porządkowa „Przejście przez ulicę”.

2. LUBIMY OWOCE I WARZYWA

SMACZNE OWOCE I WARZYWA

  • Na podstawie ilustracji „Na targu” oraz wiersza „Co lubimy?” zapoznanie z wyglądem owoców i warzyw z ogrodu; rozpoznawanie najczęściej spożywanych owoców i warzyw; (jabłko, gruszka, marchewka, pomidor itp.); zwrócenie uwagi na zawarte witaminy potrzebne dla zdrowia; oczekiwanie na swoją kolej podczas wypowiedzi;
  • zabawy ruchowo – rytmiczne przy muzyce „W sadzie”; wprowadzenie kontrastów dynamicznych bardzo cicho
    i bardzo głośno; przyzwyczajanie do używania umiarkowanej siły głosu; utrwalenie piosenki „Czyścioszki”,  osłuchanie się z piosenką „Jabłuszko” – klaskanie w rytm melodii.

URZĄDZAMY KĄCIK PRZYRODY

  • Rozmowa połączona z działaniem; segregowanie owoców  i warzyw do koszyków; różnicowanie ich pod względem wielkości i wyglądu; próba określania kształtu i smaku poprzez dotyk i degustację;
  • odwiedziny pacynki „Jeżyka” – zachęcanie do spożywania owoców i warzyw dla zdrowia, mycie przed jedzeniem; zadawanie samorzutnych  pytań;
  • zabawa dydaktyczna „Zaczarowany worek”; rozpoznawanie kształtu owoców, warzyw

„ILE OWOCÓW ZNALAZŁ MACIUŚ”

  • wprowadzenie określeń dużo – mało, jako przygotowanie do porównywania liczebności zbiorów; ocena całościowa lub ilościowa wg umiejętności dzieci; wykorzystanie kukiełki do inscenizacji  wiersza „Kto powie”; utrwalenie znajomości nazw owoców
  • karta pracy „W sadzie” – wypełnianie odpowiednim kolorem kształtu jabłek i gruszek;
  • ćwiczenia ortofoniczne na zgłosce „pac – pac”;
  • zabawy ruchowe z elementami wspinania „Zrywamy owoce” oraz orientacyjno – porządkowa „Spadające owoce” – wykorzystanie emblematów.

NA MARCHEWKI URODZINY

  • Zaproszenie dzieci do zabawy tanecznej w rytm piosenki „Na marchewki urodziny”; utrwalenie pojęć szybko – wolno, bieg przy akompaniamencie pianina, maszerowanie w takt muzyki; ćwiczenia słuchowe – rozpoznawanie dźwięku bębenka i tamburyna; nauka słów i melodii piosenki „Jabłuszko”  - określanie charakteru i nastroju piosenki;
  • słuchanie wiersza I. Salach  „Co zjadamy” - skoncentrowanie uwagi dzieci;
  • składanie obrazka z dwóch części „Owoce i warzywa” – doskonalenie spostrzegawczości.


OWOCE I WARZYWA z plasteliny

  • Zapoznanie dzieci z właściwościami plasteliny; aby ulepić należy gnieść ją w paluszkach, by zmiękła; płaskorzeźba z plasteliny – nadawanie kształtu owoców i warzyw; umiejętne przyklejanie plasteliny całą dłonią na kartce; rozwijanie sprawności manualnej dłoni, wzbudzanie radości z wykonanej pracy; zainspirowanie dzieci poprzez obserwację kącika przyrody oraz ilustrację;
  • zabawa ruchowa „Zrywamy owoce” oraz „Spadające owoce”
  • ćwiczenia oddechowe – umiarkowane dmuchanie na bibułkowe jabłuszka.

 

3. Jesienna przyroda

  • Rozmowy indywidualne z dziećmi , wprowadzenie wiersza do nauki na pamięć A. Nosalski  „Jesień”; wysłuchanie utworu recytowanego przez n – lkę; wykorzystanie ilustracji oraz podkładu muzycznego dla podkreślenia piękna jesiennego krajobrazu; próba powtarzania wiersza; doskonalenie pamięci dziecka; zabawa z elementami dramy „Jesienny liść” – naśladowanie ruchem i gestem spadających liści;
  • zapoznanie z piosenką „Ola i liście”; zabawa ruchowo – naśladowcza do piosenki; ćwiczenia oddechowe „Drżący listek” – dmuchanie na listek – korekta prawidłowego oddechu: wdech nosem, wydech ustami; utrwalenie piosenki  „Mój samochód”.
  • rozpoczęcie prezentacji liter alfabetu wg metody I. Majchrzak – próba wyszukiwania liter we własnym imieniu.

PO CZYM POZNAJEMY JESIEŃ

  • rozmowa w kąciku książki – oglądanie kolorowych książek, wyszukiwanie ilustracji o tematyce jesiennej; zwrócenie uwagi na zmieniający się kolor jesiennych liści, dojrzewanie owoców: kasztany, żołędzie, jarzębina;
  • spacer wokół przedszkola połączony z obserwacją drzew, ich zmieniającego się koloru liści (żółty, czerwony, brązowy), niższą temperaturę powietrza i ludzi ubranych odpowiednio do warunków atmosferycznych; „Jesienne bukiety” – zbieranie kolorowych liści do kącika przyrody; zapoznanie z nazwami: klon, dąb, kasztanowiec;

LECĄ Z DRZEWA LIŚCIE

  • próba klasyfikowania przedmiotów wg kształtu – zabawa dydaktyczna „Jesienne liście”: manipulowanie liczmanami na tablicy; wykorzystanie liści klonu, dębu i kasztanowca; utrwalenie nazw drzew z jakich pochodzą liście; określanie ich kształtu oraz koloru; segregowanie liści;
  • karta pracy – obrysowywanie kształtu liścia po wykropkowanym śladzie, kolorowanie;
  • zabawa słowna z wyrazem „listek” – wypowiadanie nazwy w różnym tempie, rytmiczne wyklaskiwanie z podziałem na sylaby;
  • zabawa ruchowa z elementami skłonu „Zbieramy kasztany” oraz elementami biegu „Wirujące liście”.

JESIENNA OPOWIEŚĆ

  • słuchanie opowiadania ‘O gościach, co nie przyszli na ucztę” – manipulowanie sylwetą Krasnala Hałabały; poznanie bohatera opowiadania, omówienie treści, odpowiadanie na pytania n – lki;
  • opowieść ruchowa „Zabawy w lesie” – reagowanie na muzykę: marsz, bieg, przerwa w muzyce; naśladowanie głosu i ruchu zwierząt leśnych; utrwalenie piosenki „Ola i liście” nauka I i II zwrotki, klaskanie w rytm piosenki; przypomnienie melodii powitania i pożegnania na zajęciach rytmicznych „dzień dobry pani” , „do widzenia pani”;
  • zabawy manipulacyjne kasztanami i żołędziami – segregowanie, przeliczanie, układanie w szeregu, w kole, w rozsypce.

JESIENNE DRZEWO

  • doklejanie liści, zebranych w czasie spaceru,
    do namalowanego farbą  drzewa; praca w dwóch zespołach na dużych arkuszach szarego papieru; umiejętne smarowanie klejem liści i przyklejanie w dowolnie wybranym miejscu; wypełnianie tła farbą żółtą, czerwoną, zieloną; rozwijanie zainteresowań plastycznych oraz dziecięcej wyobraźni; wystawa prac dzieci

 

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.