Miesięczny plan zajęć – Czerwiec 2023r.
Grupa „Liski”
Wychowawca: Patrycja Ozdoba-Kapuścik
Tematy tygodnia:
- Dzień dziecka
- Wielka wyprawa
- Smaki i zapachy lata
- Wakacyjne przygody
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- zapoznanie się z tematyką praw i obowiązków dzieci;
- kształtowanie świadomości korzystania ze swoich praw;
- doskonalenie umiejętności współdziałania w grupie i przestrzegania wspólnie ustalonych zasad; poznanie znaczenia słowa przyjaciel;
- poznanie zasady działania magnesu;
- rozwijanie zdolności matematycznych;
- wzbudzanie ciekawości za sprawą aktywnego udziału w zabawach badawczych; kształtowanie poczucia rytmu oraz sprawności ruchowej;
- rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi, spostrzegawczości;
- kształtowanie umiejętności podejmowania wspólnych zabaw w grupie; poznanie zabaw dziecięcych popularnych w innych krajach;
- utrwalenie wiedzy na temat praw i obowiązków dzieci;
- rozwijanie umiejętności plastycznych i konstrukcyjnych podczas wykonywania własnej zabawki; pobudzanie zmysłu dotyku;
- kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie;
- kształtowanie postawy wyrażającej szacunek do innych kultur i ich przedstawicieli; poznanie charakterystycznych miejsc / budowli świata;
- rozwijanie świadomości różnorodności kulturowej, językowej ludzi żyjących na różnych kontynentach;
- poznanie pozawerbalnych sposobów na komunikowanie się z osobami mówiącymi w innych językach;
- budowanie szacunku do ludzi, kultur na innych kontynentach; ćwiczenie wczuwania się w emocje i uczucia innych;
- wzbogacanie słownika o nazwy środków komunikacji lądowej, morskiej i powietrznej;
- rozwijanie percepcji słuchowej, wdrażanie do uważnego słuchania i rozumienia tekstów literackich, rozwijanie umiejętności swobodnego wypowiadania się na podany temat;
- rozwijanie zainteresowania podróżami, nauką płynącą z obcowania z przedstawicielami innych kultur, narodowości;
- poznanie nazw zwierząt egzotycznych;
- doskonalenie umiejętności przeliczania i porównywania wielkości;
- ćwiczenie umiejętności rozróżniania uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych, rozwijanie empatii; poznanie instrumentów i muzyki z różnych stron świata;
- rozwijanie wrażliwości muzycznej, koordynacji słuchowo-ruchowej;
- utrwalanie relacji rówieśniczych, kształtowanie postawy otwartości na drugiego człowieka i kulturę, z której się wywodzi;
- stymulowanie doznań sensorycznych za pomocą poznawania smaków, zapachów;
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami podczas oczekiwania na swoją kolej w zabawie;
- rozbudzanie ciekawości świata;
- poznanie miejsca wakacyjnego wypoczynku;
- rozwijanie umiejętności kulturalnego komunikowania się;
- umacnianie poczucia przynależności do grupy przedszkolnej;
- nauka radzenia sobie z emocjami dotyczącymi zbliżającej się przerwy wakacyjnej; poznanie znaczenia słowa sztuka;
- doskonalenie umiejętności odpowiadania na pytania i budowania wypowiedzi; pobudzanie wyobraźni w kontakcie ze sztuką;
- uwrażliwianie na piękno przyrody;
- poznanie zjawiska przyrodniczego: tęczy;
- kształtowanie umiejętności dostrzegania emocjonalnej wartości przyrody; ćwiczenie umiejętności eksperymentowania głosem;
- wykorzystywanie oryginalnych technik podczas wykonywania prac plastycznych; rozpoznawanie odgłosów przyrody;
- poznanie nazw, wyglądu i smaku owoców dojrzewających latem; utrwalenie wiedzy na temat smaków, zapachów lata;
- kształtowanie wrażliwości zmysłowej;
- rozwijanie kreatywności i zainteresowania otaczającym światem przyrody;
- utrwalenie wiedzy na temat zagrożeń i niebezpieczeństw związanych z wyjazdami wakacyjnymi oraz sposobów ich uniknięcia;
- kształtowanie umiejętności oceniania swojego zachowania i jego konsekwencji;
- doskonalenie znajomości i umiejętności bezwzględnego przestrzegania zasad bezpieczeństwa; poszerzenie wiedzy na temat gór w Polsce;
- poznanie zasad bezpiecznego zachowania się w górach;
- poszerzenie i utrwalenie wiedzy na temat zasad bezpiecznego wypoczynku nad morzem; rozwijanie znajomości figur geometrycznych;
- doskonalenie umiejętności zgodnej współpracy podczas zabawy;
- poznanie zasad bezpieczeństwa dotyczących uprawiania sportów wodnych; nabywanie i utrwalanie wiedzy na temat geografii Polski;
- rozwijanie umiejętności grafomotorycznych; rozwijanie sprawności fizycznej;
- uwrażliwianie na piękno przyrody;
- poznawanie nazw miejsc wakacyjnego wypoczynku; rozwijanie umiejętności plastycznych;
- wspomaganie rozwoju integracji sensorycznej.
Zadania do codziennej realizacji:
-
Zabawy dowolne w sali:
-poznawanie jej wyposażenia;
-zachęcanie do zabaw grupowych w kącikach zainteresowań;
-wdrażanie do porozumiewania się umiarkowanym głosem;
-zachęcanie dzieci do zabawy samodzielnie wybranymi zabawkami;
-dbanie o zgodną i bezpieczną zabawę;
-stwarzanie miłej atmosfery integrującej grupę;
-zachęcanie do używania imion kolegów i koleżanek podczas zabawy;
-
Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań:
- indywidualne kontakty N. z dziećmi;
- kształtowanie umiejętności zgodnej zabawy;
- zachęcanie do eksplorowania sali;
- zachęcanie do korzystania z kącika czytelniczego;
- wdrażanie do odkładania zabawki na miejsce po skończonej zabawie;
- budowanie radosnej atmosfery;
- utrwalanie nawyku porozumiewania się spokojnym, umiarkowanym głosem podczas zabawy;
- zachęcanie dzieci do zgodnej zabawy;
- stwarzanie warunków do organizowania czasu wolnego;
- stwarzanie poczucia przynależności do grupy.
-
Zabawy z powitankami
-
Zabawy ruchowo-rytmiczne przy muzyce – rozwijające motorykę dużą, poczucie rytmu i umiejętność ilustrowania muzyki rytmem.
-
Zabawy ruchowe rozwijające sprawność fizyczną.
-
Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych.
-
Słuchanie tekstów czytanych przez N., zabawy słowne, zagadki, zabawy z rymowankami – rozwijanie mowy przez odpowiadanie na pytania, nauka uważnego słuchania, nabywanie wiedzy ogólnej.
Wiersz:
„Niech żyją wakacje”
Niech żyją wakacje, niech żyje pole, las,
i niebo, i słońce, wolny, swobodny czas.
Pojedzie z nami piłka i pajac, i skakanka,
będziemy grać w siatkówkę od samiutkiego ranka.
Gorące, złote słońce na ciemno nas opali,
w srebrzystej, bystrej rzece będziemy się kąpali.
Niech żyją wakacje, niech żyje pole, las,
i niebo, i słońce, wolny, swobodny czas.
Piosenka:
„Po łące biega lato”
1. Po łące biega lato
Uwija się jak bąk.
„Dzień dobry” mówi kwiatom
i pieści każdy pąk.
Ref.:
Kto chce się z latem spotkać,
Niech idzie z nami tam.
Rumianek i stokrotka
Pokażą drogę nam.
2. Pomaga lato pszczołom,
Na kwiatach też się zna.
Uśmiecha się wesoło
I w berka z wiatrem gra!
Ref.:
Kto chce się z latem spotkać…
3. Gdy lato jest zmęczone,
W szałasie sobie śpi
I we śnie gra w zielone,
Bo łąka mu się śni.
Ref.:
Kto chce się z latem spotkać…
Co pod jednym dachem wspólne snują plany,