Miesięczny plan zajęć – Kwiecień 2022r.
Grupa „Liski”
Wychowawca: Patrycja Ozdoba-Kapuścik
Tematy tygodnia:
- Święta, święta, biją dzwony
- Wielkanoc
- Z kulturą za pan brat
- Jestem kulturalny
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- poznawanie polskich tradycji ludowych, związanych z obchodzeniem świąt wielkanocnych;
- nazywanie elementów stołu wielkanocnego;
- uwrażliwianie na tradycję;
- kultywowanie tradycji przygotowanie koszyka do poświęcenia;
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
- rozwijanie wrażliwości estetycznej podczas układania produktów w koszyku;
- nawiązanie do tradycji malowania jajek w zabawach matematycznych;
- doskonalenie umiejętności wykonywania zadania według instrukcji;
- kształcenie umiejętności respektowania poleceń;
- poznawanie zwierząt kojarzonych z Wielkanocą podczas zabaw naśladowczych, muzyczno-ruchowych;
- kształtowanie wrażliwości na barwę instrumentu;
- rozwijanie zdyscyplinowania podczas wspólnego muzykowania;
- rozwijanie umiejętności przygotowania i dekorowania wielkanocnych wypieków;
- rozwijanie możliwości percepcyjnych;
- naśladowanie czynności z życia codziennego;
- zdobywanie wiedzy o wsi i jej mieszkańcach, odróżnianie miasta od wsi;
- dzielenie się wiedzą z innymi ludźmi;
- rozbudzanie szacunku do różnych grup społecznych, odmienności kultur;
- rozwijanie procesów analizy i syntezy;
- wyciąganie prostych wniosków z treści obrazków;
- ćwiczenie oczekiwania na swoją kolej podczas wypowiedzi;
- utrwalenie pojęcia para;
- dobieranie par przeciwstawnych;
- kształtowanie umiejętności pokonywania trudności;
- poznanie charakterystycznych cech kotów;
- klaskanie w rytm melodii;
- poznanie zwyczaju śmigusa-dyngusa i przygotowanie własnej dyngusówki;
- ćwiczenie kreatywności podczas działań plastyczno-technicznych;
- odczuwanie przynależności podczas uczestnictwa w tradycjach i zwyczajach rodzinnych;
- rozumienie znaczenia uczuć w życiu człowieka;
- wykorzystywanie dramy jako środka do wyrażania emocji;
- ćwiczenie radzenia sobie z przykrymi uczuciami;
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego;
- doszukiwanie się przyczyny wydarzenia;
- poznanie zasad zachowania się w kinie;
- dostrzeganie regularności (rytmu) w zabawie;
- rozwijanie umiejętności naśladowania;
- poznanie zasad zachowania się w teatrze;
- poszerzanie wiedzy na temat baletu;
- rozwijanie płynności ruchów;
- wyrażanie siebie i własnych emocji poprzez ruch;
- poznanie zawodu malarza;
- wdrażanie do odpowiedniego używania słów: malarz, galeria, obraz;
- wyrażanie siebie w malarstwie;
- ćwiczenie kulturalnego zachowania się przy stole;
- kształtowanie zachowań społecznie akceptowanych;
- motywowanie do udziału w życiu kulturalnym przedszkola;
- poznanie akcesoriów urodzinowych;
- kształtowanie odpowiedniego zachowania się podczas uroczystości typu urodziny;
- stwarzanie warunków do poszerzania doświadczeń językowych;
- utrwalanie znajomości zwrotów grzecznościowych: dzień dobry i do widzenia;
- ćwiczenie umiejętności odpowiedniego stosowania zwrotu w danej sytuacji;
- motywowanie do kulturalnego zachowywania się;
- próba określenia własnych praw na podstawie piosenki;
- ćwiczenie umiejętności wyrażania sprzeciwu;
- wyrażanie emocji w formie śpiewu;
- rozwijanie zdolności plastycznych;
- odczuwanie potrzeby wyrażania siebie w pracach plastycznych;
- dostrzeganie wartości emocjonalnej w gotowej pracy.
Zadania do codziennej realizacji:
- Zabawy dowolne w sali:
- poznawanie jej wyposażenia;
- zachęcanie do zabaw grupowych w kącikach zainteresowań;
- wdrażanie do porozumiewania się umiarkowanym głosem;
- zachęcanie dzieci do zabawy samodzielnie wybranymi zabawkami;
- dbanie o zgodną i bezpieczną zabawę;
- stwarzanie miłej atmosfery integrującej grupę;
- zachęcanie do używania imion kolegów i koleżanek podczas zabawy;
- Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań:
- indywidualne kontakty N. z dziećmi;
- kształtowanie umiejętności zgodnej zabawy;
- zachęcanie do eksplorowania sali;
- zachęcanie do korzystania z kącika czytelniczego;
- wdrażanie do odkładania zabawki na miejsce po skończonej zabawie;
- budowanie radosnej atmosfery;
- utrwalanie nawyku porozumiewania się spokojnym, umiarkowanym głosem podczas zabawy;
- zachęcanie dzieci do zgodnej zabawy;
- stwarzanie warunków do organizowania czasu wolnego;
- stwarzanie poczucia przynależności do grupy.
- Zabawy z powitankami
- Zabawy ruchowo-rytmiczne przy muzyce – rozwijające motorykę dużą, poczucie rytmu i umiejętność ilustrowania muzyki rytmem.
- Zabawy ruchowe rozwijające sprawność fizyczną.
- Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych.
- Słuchanie tekstów czytanych przez N., zabawy słowne, zagadki, zabawy z rymowankami – rozwijanie mowy przez odpowiadanie na pytania, nauka uważnego słuchania, nabywanie wiedzy ogólnej.
Wiersz: ,,Cukrowy baranek” (E. Szelburg - Zarembina)
Cukrowy baranek
Ma złociste różki.
Pilnuje pisanek
na łące z rzeżuszki.
A gdy nikt nie patrzy,
chorągiewką buja
i cichutko meczy
święte „Alleluja”...
-------------------------------------------------------------
Piosenka: ,,Znaki Wielkanocy” (ZoZi)
Te mazurki ozdobione migdałami
Te koszyki wypełnione pisankami
Te baranki ulepione z marcepanu
Bazie kotki od staruszki ze straganu
To są znaki tradycyjnej Wielkanocy
Kiedy życie się odradza do swej mocy
To znaki rozbudzonej świeżo wiosny
Świat się staje znów zielony i radosny
Świat radosny! Radosny! Świat radosny!
Te palemki od bibuły kolorowe
Baby z lukrem wyrośnięte, bo drożdżowe
No a potem jeszcze lany poniedziałek
Śmigus dyngus pełen mokrych niespodzianek